Switi Sranan - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van paulinevanhirtum - WaarBenJij.nu Switi Sranan - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van paulinevanhirtum - WaarBenJij.nu

Switi Sranan

Door: Pauline

Blijf op de hoogte en volg

30 Maart 2010 | Suriname, Paramaribo

Hey allemaal,

Bedankt voor alle lieve mailtjes! Leuk om op de hoogte te blijven. Het heeft even geduurd (veel te veel leuke dingen te doen) maar hierbij dan een reisverhaal met foto’s.

Moeilijk om het kort te houden, samengevat: vind het geweldig hier! Paramaribo was meteen heel vertrouwd door de taal, eten en ook geuren die me herinneren aan mijn, inmiddels overleden, oma. Grappig om te zien dat mensen dezelfde kleine handen, volle lippen en holle rug hebben als ik. Niemand heeft haast, de bus vertrekt gewoon als hij vol zit. En jullie zullen het misschien niet geloven, maar zelfs ik heb me aangepast en ben langzamer gaan lopen, lang-za-mer gaan pra-ten...


Zeeschildpadden legseizoen

Onder leiding van een lokale gids naar Galibi, een ‘Indianendorp’ bij de grens met Frans Guyana.’s Avonds onder een prachtige sterrenhemel met een bootje naar het legstrand gevaren. Daar struikelden we bijna over de sporen van schildpadden die aan land waren gekomen. Heel bijzonder om van dichtbij te mogen zien hoe een schildpad van 1,5 meter wel 150 eieren legt. Over 2 maanden komen ze uit.


Medische Zending in de Binnenlanden

Met een lange reis voor de boeg in de vroege ochtend het busstation gegaan. Daar renden chauffeurs op toeristen af om te vragen waar je naartoe gaat. Het advies was om een busje uit te zoeken dat er niet té oud uitzag en met een betrouwbare chauffeur, hmmm. Keuze gemaakt, bagage ingeladen, toen bleek dat de achterbak met touwen en schroeven moest worden dichtgemaakt. ‘Even even’ nog en dan zouden we gaan. Dat had ik al vaker gehoord, dus geduldig gewacht tot iedereen elkaar had ‘gegroet’ en na anderhalfuur vertrokken we. Eerst nog een stop bij de garage om een lege achterband op te pompen, erg vertrouwenwekkend. De weg door de jungle was deels onverhard, een echte olo olo pasi. 5 uur lang flink gestuiterd dus, maar de gammele bus heeft het gelukkig gehouden. Bij Atjoni hield de weg op en gingen we nog dieper het binnenland in per korjaal (houten boot).

Bij aankomst in Ladoani waren de eerste momenten een mengeling van ‘wow wat gaaf’ en ‘mijn god waar ben ik nu weer beland’ (ik hou toch al niet zo van kamperen). Het dorp telt 400 inwoners, die in houten hutjes met een rieten of golfplaten dak wonen. Net als zij heb ik regenwater uitgekookt om te drinken, ‘gebaad’ en afgewassen in de rivier, en voornamelijk rijst, bonen en mais gegeten. Pijnlijk om te zien dat kinderen bijna vochten om de schriftjes en pennen die ik voor ze had meegenomen. Aandoenlijk dat ze hun vruchten met me deelden en mijn haren invlochten.

De dag op de medische post begon steeds met een ochtendgebed bij de rivier met prachtig gezang. Mooi om te zien dat de gezondheidswerkers goede medische zorg konden leveren met slechts beperkte middelen.

Een heel bijzondere ervaring dus op de medische post. Ik heb genoten van de lieve en gastvrije mensen, de rust en de natuur! Was hierna toch wel blij om terug te komen in Paramaribo en de 2 afgevallen kilo's er weer bij te kunnen eten met pom, pasti, roti, baka bana en nog meer lekkers. Switi Sranan, prachtig Suriname, voorlopig wil ik hier nog niet weg!

Liefs, Pauline

  • 31 Maart 2010 - 02:25

    Smaart:

    WOW! P wat ben je toch een held!
    Genietze en ik kan niet wachten tot de volgende berichtgeving/fotos!

    Een hele dikke kus vanuit Philly!
    smaart

  • 31 Maart 2010 - 06:16

    Mama:

    Hoi Pauline,
    Goed te horen dat Suriname je zo goed bevalt.Je verhalen en mooie foto's stimuleren mij om ook gauw weeer een keer Sranang te bezoeken.Terwijl je nu nog ligt te slapen,haast ik me naar mijn werk, door de frisse ochtend. Schrijf gauw nog wat meer en natuurlijk ook graag veel foto's.
    Brasa en een bosi van mama

  • 31 Maart 2010 - 06:18

    Marianneke:

    Hey Pauline,

    Wat een geweldig verhaal...! Volgens mij heb je het heel erg naar je zin, geniet ervan en maak veel mooie foto's dan kan ik die bij terugkomst bekijken :D

    Liefs Marianneke

  • 31 Maart 2010 - 06:37

    Tonneke:

    hee pauline,
    Alles gaat dus goed. Was ff wachten op je verhaal, maar super leuk en mooie foto's. Zit me net te bedenken moet ik ook niet naar suriname na mijn afstuderen :P.
    Nog veel plezier.

    x tonneke

  • 31 Maart 2010 - 07:36

    Kyra:

    klinkt supergaaf!
    heel erg veel plezier en ben nu al benieuwd naar je volgende avonturen:)

    xxx

  • 31 Maart 2010 - 11:32

    Peter Van Hirtum:

    Weer een nieuw stuk van de wereld bekijken en beleven, dat is niet mis.Leuk ook om herkenning te ervaren gerelateerd aan je oma. De levensstandaard komt veel overeen met Nicaragua denk ik, als ik dit zo lees. Pauline geniet er nog van. groetjes Peter uit het verre Oisterwijk.

  • 31 Maart 2010 - 11:35

    Marjolein:

    Hey Pauline,

    Wauw, het klinkt allemaal super wat je hebt gedaan, ben jaloers..
    Heel veel plezier nog!

    xx
    Marjolein.

  • 31 Maart 2010 - 16:36

    Maaike:

    Paulientje, heerlijk je verhalen enne eindelijk langzamer praten en lopen.... Suriname klinkt precies als datgene wat je nodig had! Geniet ervan meis!

    Dikke kus

  • 31 Maart 2010 - 19:48

    Papa:

    erg indrukwekkend allemaal. fijn dat je het zo naar je zin hebt!
    we zien graag nog meer verhalen en foto's. erg leuk om te zien hoe je je redt.
    veel plezier.

  • 01 April 2010 - 09:57

    Janneke ('t Anna ;) :

    Ha pauline! Gaaf je verhalen te lezen.wat maak je super veel mee in weinig tijd. Hier in nederland vliegen de dagen voorbij met min of meer hetzelfde ;) alhoewel: psychiatrie is toch best dynamisch,haha.
    Ga je de schildpadden over 2 maanden nog opzoeken? zou gaaf zijn om ze uit de eitjes te zien komen...succes nog verder!

  • 01 April 2010 - 14:15

    Neeltje:

    hey pauline,

    wat een andere wereld zeg! super om dat mee te mogen maken.
    geniet ervan en ik ben benieuwd naar de rest van de verhalen.

    owja...hoe is het met de slaapzak haha?

    liefs neel

  • 02 April 2010 - 11:42

    Antoine:

    Zeer indrukwekkend. Je lijkt je goed aan te passen. Joe sap tak a tongo ? Geniet ervan!
    Antoine

  • 02 April 2010 - 18:46

    Joany (ook 't Anna!):

    Heerlijk, je verhaal klinkt echt bergen enthousiast!! Ben benieuwd of je ook een beetje hebt kunnen dokteren daar.. En anders heb je in ieder geval wel een super-culturele ervaring gehad. Spaar nog wat avonturen op en hou ons op de hoogte! xx

  • 02 April 2010 - 19:52

    Susan:

    Dat lijkt me erg gek, om jou langzamer te horen praten! Wat leuk dat je zoveel dingen herkent, ook de geuren van oma.
    Veel plezier nog, en neem alles goed op. En graag méér foto's, nu is het een beetje tjiep.
    Tang boeng!
    Susan

  • 05 April 2010 - 20:56

    Yvonne:

    hoi! wat fijn dat je t zo naar je zin hebt! erg leuke foto's, benieuwd naar meer:) Heel veel plezier xxx

  • 06 April 2010 - 23:03

    LiNa:

    Hey Pauline!
    Wat een relaxte foto's! :D Geeft mij echt een vakantiegevoel!
    Leuk dat je het zo naar je zin hebt en dat je je eigen "soort" hebt gevonden. (Om het zo maar te zeggen, haha) ;)
    Geniet er lekker van! :D De tijd zal veel te snel voorbij vliegen! :(
    Liefs!

  • 10 April 2010 - 22:38

    Manon:

    Haaai Pauline!

    Wauw, wat een prachtige foto's! En heerlijke verhalen. De rok en ingevlochten haar staan je goed. Super dat je het daar naar je zin hebt!
    Geniet!

    liefs Manon

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Suriname, Paramaribo

Suriname

Recente Reisverslagen:

12 April 2010

Time flies when you're having fun

30 Maart 2010

Switi Sranan

Actief sinds 19 Maart 2010
Verslag gelezen: 136
Totaal aantal bezoekers 12445

Voorgaande reizen:

26 April 2010 - 09 Juli 2010

Azie

07 Maart 2010 - 13 April 2010

Suriname

Landen bezocht: