Time flies when you're having fun - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van paulinevanhirtum - WaarBenJij.nu Time flies when you're having fun - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van paulinevanhirtum - WaarBenJij.nu

Time flies when you're having fun

Door: Pauline

Blijf op de hoogte en volg

12 April 2010 | Suriname, Paramaribo

Lieve allemaal,

Ze zeggen dat Nederlanders een horloge hebben en Surinamers de tijd, maar het zit er toch echt bijna op…

Naast twee weken Binnenland heb ik onverwacht ook nog stage mogen doen op de Spoed Eisende Hulp in Paramaribo. De medische zorg is hier vergelijkbaar met die in Nederland. Helaas zijn er minder materialen, je moet steeds op zoek naar een thermometer of roze infuusnaald. Lab en rontgen aanvragen worden in drievoud gedaan, eigenhandig gekopieerd met carbonpapiertjes. Rontgen foto’s zijn hardcopy, zodat je, net als bij ER, met een intelligente blik naar de lichtbak kan staren. ‘t heeft wel wat.

Een van de weinig dingen die ik niet leuk vond in Suriname, waar ik soms echt geirriteerd van werd, was het continue geroep en gefluit op straat. In m'n eentje hardlopen was om deze reden dan ook geen goed plan. Maar je kan 't ook anders bekijken: ik hoorde dat sommige Surinaamse vrouwen die naar Nederland komen juist onzeker worden, dat ze het heel raar vinden om niet meer te worden nagefloten. Blijkbaar hoort het er dus bij, zal het maar als een compliment opnemen..

Het was super om in de weekenden bekende en ook een hoop nieuwe familieleden te ontmoeten. Neven van mijn moeder: Henk en Vincent Essed, Eddy van der Hilst en (klein)kinderen. Voor Surinaamse begrippen nog best dichtbij, ik voelde me erg welkom. Samen naar een Zouk-party, soort salsa, gegaan, een ‘Surinaams eetfeest’ meegemaakt en als hoogtepunt afgelopen weekend bij Ayo aan de Surinamerivier in een hangmat overnacht. Fanatiek spelletjes gedaan (troefcallen, poker, joelen, Mahjong) lekker gebarbequed en genoten van de rust en het uitzicht. Heel jammer dus om afscheid te nemen, ik kom zeker nog eens terug!

Pauline


  • 13 April 2010 - 04:49

    Marianneke:

    Hey Pauline,

    Ik ben de eerste die een berichtje mag plaatsen :D Yeah dat betekend dat ik gewoon weer veel te vroeg op ben. Tja dat krijg je ervan als je met de fiets naar je werk gaat :D Wel heel gezond vind je ook niet. Volgens mij heb je het helemaal naar je zin gehad...het lijkt me wel leuk om voor even primitief dokter te zijn, maar het is ook wel heel makkelijk om gewoon alles op de computer te doen :D...goede reis

    Liefs!

  • 13 April 2010 - 06:12

    Ana:

    Paulientje, superleuke verhalen en foto's! Heb je het mahjongen al een beetje onder de knie? Zo niet, kunnen we in China misschien verder oefenen, haha. We moeten maar eens bellen als je weer bijgekomen bent van je Suriname reis. Tot gauw =D

  • 13 April 2010 - 14:34

    Mama:

    Hoi Pauline,
    Geniet nog van deze laatste dag in switi Sranan. Goede reis terug en thuis horen we graag de verhalen nog eens uitgebreid.Vast nog veel meer foto's?
    veel liefs,

  • 13 April 2010 - 16:37

    Susan:

    Geen last van muskieten in de hangmat?
    Geniet van de laatste uurtjes, en ik hoop dat het vliegtuig terug iets groter is dan die van de foto.
    Susan

  • 13 April 2010 - 19:20

    Peter Van Hirtum:

    Wat ziet het er weer geweldig uit. Na jaren hard studeren in Maastricht nu de letterlijke en figuurlijke vruchten plukken in het exotische Suriname is natuurlijk geweldig. Mijn broer en tegelijk jouw vader heeft mij wel eens toevertrouwd, dat het de huidige jeugd toch wel goed afgaat met die verre reizen en studieplekken in o.a. Australië. Hans zei:"wij studeerden gewoon in Nijmegen en gingen weleens naar de Ardennen en daar bleef het bij en nu gaat de jeugd de hele wereld rond. Maar het is je gegund en geniet er van Pauline. Dylan en Evelien nemen ze hun ervaringen van Australië ook niet meer af. Heb je trouwens al gehoord, dat Evelien zwanger is en ik dus opa word?

    Groetjes Peter.

  • 13 April 2010 - 19:20

    Peter Van Hirtum:

    Wat ziet het er weer geweldig uit. Na jaren hard studeren in Maastricht nu de letterlijke en figuurlijke vruchten plukken in het exotische Suriname is natuurlijk geweldig. Mijn broer en tegelijk jouw vader heeft mij wel eens toevertrouwd, dat het de huidige jeugd toch wel goed afgaat met die verre reizen en studieplekken in o.a. Australië. Hans zei:"wij studeerden gewoon in Nijmegen en gingen weleens naar de Ardennen en daar bleef het bij en nu gaat de jeugd de hele wereld rond. Maar het is je gegund en geniet er van Pauline. Dylan en Evelien nemen ze hun ervaringen van Australië ook niet meer af. Heb je trouwens al gehoord, dat Evelien zwanger is en ik dus opa word?

    Groetjes Peter.

  • 14 April 2010 - 13:24

    Manon:

    Interessant, al die verschillen! Lijkt me leuk een keer mee te maken hoe de gezondheidszorg georiganiseerd is een een ander land dan Nederland.
    Geniet nog van je laatste daagjes!

    dikke knuffel, manon

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Suriname, Paramaribo

Suriname

Recente Reisverslagen:

12 April 2010

Time flies when you're having fun

30 Maart 2010

Switi Sranan

Actief sinds 19 Maart 2010
Verslag gelezen: 307
Totaal aantal bezoekers 12447

Voorgaande reizen:

26 April 2010 - 09 Juli 2010

Azie

07 Maart 2010 - 13 April 2010

Suriname

Landen bezocht: