Long stop-over in Dubai - Reisverslag uit Dubai, Verenigde Arabische Emiraten van paulinevanhirtum - WaarBenJij.nu Long stop-over in Dubai - Reisverslag uit Dubai, Verenigde Arabische Emiraten van paulinevanhirtum - WaarBenJij.nu

Long stop-over in Dubai

Door: Pauline

01 Mei 2010 | Verenigde Arabische Emiraten, Dubai

Hey allemaal,

Geluksvogel die ik ben, mag ik na mijn stage in Suriname nog een rondreis gaan maken in Azie! Op weg daar naar toe ben ik een paar dagen gestopt in Dubai.

In ruim 100 jaar is Dubai uitgegroeid van woestijndorp tot metropool met ‘s werelds meest luxe hotel (Burj Al Arab, 7 sterren), hoogste gebouw (Burj Khalifa, 828m) en grootste indoorskibaan (gekoeld met olie). Overal wordt gebouwd om alles nog mooier,
groter, beter te maken.

Met een futuristische metro ging ik naar de toren Burj Khalifa. Aldaar werd ik met wegwijzers eerst een paar rondjes geleid door een enorm winkelcentrum met maar liefst 1200 winkels, van Dior en Louis Vuitton tot H&M en alles er tussenin. Het is dat m’n backpack al vol zit… Het uitzicht van de toren was bizar, als vanuit een vliegtuig, zelfs de wolkenkrabbers van het business district lijken klein van bovenaf.

Dit alles in contrast met het oude stadscentrum: zandkleurige gebouwen met windtorentjes voor ventilatie, waar Arabieren rondlopen in witte gewaden en zo’n wapperende doek op hun hoofd. Verder geïmmigreerde Indiërs in traditionele kleding en (gelukkig) ook veel jeans en vrouwen zónder hoofddoek. Op de oude markt goud, specerijen, schoenen met een gekrulde punt, veel kraaltjes en glitters. Het heeft de sfeer van het sprookje van duizend-en-één-nacht en de Fata Morgana van de Efteling, zeker met het Arabische gezang dat vijfmaal per dag uit de Minaretten komt.

Misschien kwam het door mijn nep-trouwring, maar ik werd met veel respect behandeld: yes ma’am, thank you ma’am. Als ik de bus binnenkwam, stonden mannen voor me op. Een man mag niet naast een vrouw zitten, dus vervolgens zat ik naast een lege stoel. Zo zijn er vast nog veel meer gebruiken die ik niet ken, wat me soms een beetje onzeker maakte. Het is heel lastig niet te weten wat er van je wordt verwacht. Ik dronk bijvoorbeeld een kopje koffie in de stad om even rustig wakker te worden, valt me ineens op dat ik de enige vrouw in de zaak ben. Zou dat dan ongebruikelijk zijn? Het boekje ‘Een tipje van de sluier, Islam voor beginners’ – Joris Luyendijk gaf nou ook weer niet overal antwoord op. (Wel een aanrader overigens!)

Heel inspirerend was een rondleiding door de moskee. Na afloop heb ik met een Britse vrouw die Moslima is geworden gepraat over verschillende interpretaties van de Koran en het onderscheid tussen religie en cultuur. Dubai mag dan een buitenbeentje zijn, het was heel boeiend om kennis te maken met de Arabische wereld!

Hoop dat het met jullie ook goed gaat :)

Liefs, Pauline

• 01 Mei 2010 - 10:27

Marianneke:

Hey Pauline,

En ze is weer op reis...jaloers!! Haha...ik gun het je van harte. Geniet ervan, maar volgens mij gaat dat wel lukken. Bizar land he Dubai...erwin is er ook eens geweest en die keek ook zijn ogen uit. Geniet ervan

Kusjes Marianneke

• 01 Mei 2010 - 12:23

Joany:

Heee wow! Wat een contrast opeens:) Wel spannend om zo'n nieuwe cultuur mee te maken.. Ik ben benieuwd naar Asie! Groetjes Joany

• 01 Mei 2010 - 12:54

Tonneke:

hey pauline,

Echt super leuk. Maar eh waar is die man van die ring :P, grapje.
    Wel appart om jou met hoofddoek op te zien.
    Die skihal is wel echt bizar, in dat warme land.
    Hopelijk vermaak je je nog goed, in dat vreemde land. Lijkt me idd vreemd om niet helemaal zeker te zijn van je positie in zo'n cafe.
    Veel plezier en kijk uit naar je volgende verhalen.

x tonneke

• 02 Mei 2010 - 04:43

Olga:

Over 16 dagen zien wij elkaar hopelijk in HONG KONG! Het is toch goed te horen dat je zo'n mooie tijd en goede ervaring in Dubai had... Louis Vuitton winkels gaan je waarschijnlijk op 80% van je China and HK reis tegen kommen... MADNESS! Dus, wenn er maar aan, hahaha. Oh ja, en je hoeft idd niet te winkeln in Dubai: 1) krijg je in China leuke dinge goedkoop 2) je moet je geld houden om het in HK and Macau bij de horserace of in het casino kwijtteraken hahaha. Lieve Pauline, geniet van je reis, heb geduld met de Chinesen en ik zie je op de 18e of 19e in HK!
    xxx

• 02 Mei 2010 - 07:53

Arienne:

Phat Paulien! Goed bezig!

X Arienne

• 02 Mei 2010 - 16:35

Yvonne:

wauw dat is weer een heel andere wereld! Fijn dat je je ook daar goed redt. Leuke foto's:) Goede reis naar Azie!

• 03 Mei 2010 - 10:27

Mama:

Hoi Pauline,
    Nogal een verschil met de binnenlanden van Suriname: geen bossen maar woestijnzand,geen vlechtjes in je haar, maar een hoofddoek op,de eenvoudige woninkjes zijn nu wolkenkrabbers, en in plaats van met een korjaal laat je je vervoeren met een supersnelle metro. Ben benieuwd wat China te bieden heeft.
    veel liefs, mama

• 03 Mei 2010 - 20:00

Simone:

Hee Pauline!
    Klinkt erg bijzonder allemaal, en ben heel benieuwd of de etiquette echt zegt dat je als vrouw niet alleen koffie kan drinken... Ben je ondertussen goed aangekomen in China? Have fun en we drinken dan maar snel iets in Maastricht in plaats van in Vietnam :)
    XX Simone

• 04 Mei 2010 - 12:08

Maaike:

Paulientje, over cultuur verschillen gesproken binnen een half jaar heb jij alles door elkaar. Neem al je mooie verhalen mee naar huis en geniet!

Dikke kus!

• 04 Mei 2010 - 14:52

Manon K:

Hee,
    Wat een verschil met Suriname... Veel plezier de rest van je reis! En ik blijf je volgen.
    xx Manon

• 06 Mei 2010 - 05:30

Michel:

Mooie fotos, blijft vreemd die wolkenkrabbers in de woestijn. veel plezier in Azie.

groetjes Michel

• 06 Mei 2010 - 21:10

Peter Van Hirtum:

Zoals Marianneke zegt: En ze is weer op reis. Het is weer heel anders, dan in Suriname. Het is net als in en film al die rijkdom en glitter.
    Wel dapper dat je dit allemaal onderneemt. Dus zeg ik zoals in de vorige mail: geniet ervan en ik hoor na thuiskomst graag je verhalen. Pauline houd je haaks en veel plezier.
    Peter.

• 07 Mei 2010 - 07:43

Femke:

Hey Pauline!
    Je avonturen klinken super, echt leuk om te lezen en er wat beelden bij te hebben door de foto's.. Handig trouwens, zo'n nep-trouwring! Ben benieuwd naar je volgende verhalen, heel veel plezier nog daar en geniet ervan!!
    Liefs,
    Femke

• 23 Mei 2010 - 21:46

Manon:

Ha Pauline!

Beetje late reactie, maar beter laat dan nooit ;-)
    Super boeiend om je verhaal te lezen! Kan me voorstellen dat je af en toe niet wist wat je aan moest met al die gebruiken. Maar zo te zien heb je je toch goed voorbereid. En dat Fata Morgana gevoel herken ik van Marokko, alhoewel daar in Dubai dat contrast met het Westen misschien nog groter is! Wat grappig dat je het ene moment tussen de designer winkels loopt, en het andere moment tussen arabieren op de markt.
    Veel plezier!

Liefs Manon