Met een roeibootje langs rijstvelden - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van paulinevanhirtum - WaarBenJij.nu Met een roeibootje langs rijstvelden - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van paulinevanhirtum - WaarBenJij.nu

Met een roeibootje langs rijstvelden

Door: Pauline

Blijf op de hoogte en volg

19 Juni 2010 | Vietnam, Hanoi

Hey allemaal,

Stromen toeterende scootertjes in beide rijrichtingen was het eerste dat opviel in Saigon (Ho Chi Minh City). In de afwezigheid van stoplichten leek oversteken onmogelijk. Het advies is om de neiging al slalommend zo snel mogelijk de overkant te bereiken, te onderdrukken. Beter is het om langzaam te lopen, ondertussen oogcontact te maken met de scooterrijders en hen te laten beslissen of ze voor of achter je langs rijden. Vooral geen onverwachte bewegingen maken. Tot nu toe werkt het!

Naast de fijngebouwde Vietnamezen ben ik een Hollandse reuzin, die in afgelegen dorpjes wordt aangestaard als een interessant object. Zelf kijk ik met verbazing naar de terrassen met tafeltjes en stoeltjes die van de kinderafdeling van een tuincentrum lijken te komen, de laaghangende plafonds en de voorbijrijdende scootertjes met daarop 4 Vietnamezen. De mensen zijn trouwens enorm lief en behulpzaam en ze lachen veel. Mijn lengte weerhoudt ze er niet van me regelmatig bij de arm te pakken of een knuffel te geven.

Na zonsondergang, als het minder warm en benauwd is, lijkt de stad pas echt tot leven te komen. Er worden spelletjes gespeeld op straat en kinderen rennen in het park. Vrouwen met over hun schouder een horizontale lat met aan weerszijden een mand, verkopen alles wat een toerist maar nodig kan hebben: van zonnebrillen en waaiers tot tandenborstels en gekopieerde versies van de Lonely Planet (die helaas snel uit elkaar blijken te vallen). Vond ik afdingen eerst een beetje ongepast, ik heb thuis niet geleerd om in discussie te gaan over een paar kwartjes, intussen raak ik er steeds meer bedreven in. Desondanks betaal ik nog regelmatig meer dan nodig is. Taximeters lopen soms wel erg snel op, afgesproken prijzen worden 'vergeten' of er wordt een 0 aan toegevoegd. Maar goed, in de ogen van veel Vietnamezen zijn toeristen hartstikke rijk, van zo'n wandelende geldboom zou ik ook optimaal gebruik willen maken...

Een tripje in de Mekong Delta was een verademing, even weg uit de lawaaiierige en rommelige drukte van Saigon. In een roeibootje gingen we langs rijstvelden, waar mensen met brede punthoeden soms bijna tot hun knieen in het water staan. Zoals je Vietnam voorstelt!

Liefs, Pauline

  • 19 Juni 2010 - 14:44

    Janneke:

    Pauline!
    Wat leuk dat je in vietnam bent! heb je ook nog de tijd om naar het noorden toe te reizen of ga je richting thailand/laos? Scootertjes huren in vietnam is ook erg avondtuurlijk...of fietsen...leuk om je foto's erbij te zien. die stoeltjes zijn echt mini!
    veel plezier nog!

  • 19 Juni 2010 - 17:56

    Maaike:

    Paulientje wat een mooie verhalen! Kan niet wachten tot je weer terug bent en me onder het genot van een heerlijk Aziatisch maaltje me alles kunt vertellen en laten zien! Nog maar een paar weekjes. Geniet!

    kus

  • 20 Juni 2010 - 09:16

    Femke:

    Hey Pauline!'
    Wauw, zo'n tochtje door de rijstvelden lijkt me echt super... Leuke foto's! Geniet er nog van en tot snel,
    Liefs

  • 20 Juni 2010 - 09:17

    Sanne:

    Leuk verhaal en prachtige foto's! Tot snel in Maastricht!
    X

  • 20 Juni 2010 - 11:27

    Tonneke:

    hee pauline,

    Vietnam wil ik ook nog eens heen. Knap dat je in de tunnel durft (echt heel krap :P). Op die rivier ziet het er idd echt uit zoals je het voorstelt.
    Geniet er nog van.

    x tonneke

  • 20 Juni 2010 - 12:39

    Mama:

    Hoi Pauline,
    leuk om weer wat op de site te lezen. Het verhaal en de foto's zien er echt uitnodigend uit voor een reis naar Vietnam. Meubilair van dat eettentje is trouwens ècht mini! Fijn te horen dat je zoveel lieve mensen ontmoet.
    kus,
    mama

  • 20 Juni 2010 - 13:56

    Joany:

    Haha.. nou de jaloersheid treedt wel op.. Weer supermooie foto's zeg! En leuke verhalen natuurlijk.. Ben benieuwd wat je hierna gaat beleven! x

  • 20 Juni 2010 - 20:17

    Ione:

    Hey Pauline!
    Leuk hoor heel je trip! Nu bij Vietnam komen bij mi jook de reiskriebels weer boven, als ik je zo in het karaokehok zie zitten, op die lage krukjes.... geweldig!!! Geniet er maar nog van!! Wel af en toe oranje kleren voor voetbal he :-)!! Ik zat met EK daar, altikjd 's nachts kijken, haha... xxx

  • 21 Juni 2010 - 18:53

    Manon:

    Haha, ik snap wat je bedoelt met die kleine stoeltjes en tafeltjes!
    En je past maar net in zo'n gang... pff dat lijkt me erg benauwend zeg!

    Coole foto's, mooie indrukken, geniet nog van de laatste weekjes!

    kus, Manon

  • 23 Juni 2010 - 20:54

    Yvonne:

    wat maak je veel mee daar! mooie foto's!
    nog maar een paar weken...geniet ervan:)

  • 02 Augustus 2010 - 12:12

    Joany:

    Pauline,

    Jij bent zeker al weer terug he? Ik wilde je even mailen voor een date maar ik weet je emailadres niet meer.. Kun je mij die nog 'ns sturen? (ik ben m'n voor en achternaam + hotmail.com)Tot mailens! x

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Vietnam, Hanoi

Actief sinds 19 Maart 2010
Verslag gelezen: 2477
Totaal aantal bezoekers 12430

Voorgaande reizen:

26 April 2010 - 09 Juli 2010

Azie

07 Maart 2010 - 13 April 2010

Suriname

Landen bezocht: